Ponad 34,5 mln pasażerów przewiózł w mijającym roku Amtrak. To kolejny rekord amerykańskiego przewoźnika. W tym roku Amtrak wprowadził do eksploatacji nową Acelę i kontynuuje inne inwestycje taborowe.
W poprzednim roku rozliczeniowym, w Amtraku trwa on od października do września, z usług przewoźnika skorzystało ponad 32,8 mln pasażerów, czyli o 15 proc. więcej niż w roku poprzednim, kiedy było ich 28,6 mln. Wówczas pobito również poprzedni historyczny rekord z roku 2019, gdy odnotowano niewiele ponad 32 mln pasażerów.
Teraz mamy już dane za rok 2025. Tym razem z usług amerykańskiego przewoźnika kolejowego skorzystało aż 34,5 mln podróżnych czyli o 5,1 proc. więcej niż w roku poprzednim. To bardzo dobra informacja dla amerykańskiego przewoźnika, który został szczególnie dotknięty przez pandemię koronawirusa. W roku 2021 odnotowano bowiem tylko 12 mln pasażerów, zaś w roku 2020 niewiele ponad 16 mln podróżnych.
– Sukces operacyjny Amtrak to nie tylko przewożenie większej liczby osób, to przewożenie ich lepiej – powiedział prezes Amtraka, Roger Harris. – Stawiamy na niezawodność i komfort pasażera, budujemy fundament pod następną generację kolejowych przewozów pasażerskich w Ameryce – dodał Harris.
– Szybsze pociągi, bardziej przystępne usługi i rozszerzone trasy otwierają nową erę amerykańskiej kolei. Najlepsze dopiero przed nami. Budujemy potężną [administracja prezydenta Trumpa buduje tylko rzeczy potężne – aut.], nowoczesną infrastrukturę, która wesprze tę jasną przyszłość transportu – powiedział sekretarz transportu USA, Sean P. Duffy.
W mijającym roku Amtrak osiągnął przychody ze sprzedaży biletów na poziomie 2,7 mld USD i był to wynik o 10,4 proc. od poprzedniego roku. Łącznie przychody wyniosły 3,9 mln US. Spółka nadal jest na minusie, ale jej celem jest osiągnięcie rentowności w roku 2028.
W mijającym roku rozliczeniowym Amtrak uruchomił m.in. pociąg Mardi Gras pomiędzy Mobile w Alabamie a Nowym Orleanem, co było pierwszym połączeniem w tym regionie od prawie 20 lat. Dobrze radził sobie również Borealis między Twin Cities (aglomeracja Minneapolis-Saint Paul) a Chicago.
W sierpniu Amtrak w wprowadził do eksploatacji NextGen Acela czyli nowe składy dużych prędkości wyprodukowane przez Alstom, które rozpędzą się do 260 km/h i będą eksploatowane na linii między Bostonem, Nowym Jorkiem i Waszyngtonem. Rozpoczęły się również testy
pierwszych składów Airo produkowanych przez Siemens Mobility.